Het openbaar lichaam heeft tot doel door middel van de uitvoering van de Wsw te voorzien in arbeid al dan niet onder aangepaste omstandigheden, die zoveel mogelijk gericht is op behoud, herstel dan wel bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van die personen, die tot het verrichten van arbeid in staat zijn, doch voor wie in belangrijke mate ten gevolge van bij hen gelegen factoren, gelegenheid om onder normale omstandigheden arbeid te verrichten niet of voorshands niet aanwezig is, een en ander mede met het oog op het kunnen verrichten van arbeid onder normale omstandigheden.
Elk lid heeft één stem, met uitzondering van de deskundigen genoemd in artikel 13, die een raadgevende stem hebben.
€ 0
€ 1395
€5237
€ 6882
€ 3242 -
In 2017 zijn alle afspraken over de liquidatie van BaanStede gemaakt. Per 1 januari 2018 is de gemeenschappelijke regeling opgeheven. De organisatie BaanStede blijft bestaan totdat alle kosten en baten zijn verrekend volgens de afspraken die de gemeenten hierover gemaakt hebben.
De gemeenschappelijke regeling zal worden opgeheven per 1 januari 2018 en de delen van de organisatie zijn dan opgenomen in het Participatiebedrijf als nieuwe verbonden partij.
Het resultaat van Baanstede over 2016 laat een voordeel zien waarvan is besloten dit te reserveren voor kosten die bij de liquidatie horen. Ook Zaanstad heeft een reserve gecreëerd om deze liquidatiekosten op te vangen.
Niet alle details van de liquidatie met bijbehorende kosten zijn mogelijk voorzien. Dit kan leiden tot onvoorziene kosten voor Zaanstad.
De overlegstructuur van de gemeenschappelijke regeling is niet meer van toepassing na opheffing van de GR. Een nieuwe grondslag voor overleg en besluiten moet ontstaan op basis van de wil om gezamenlijk tot een goede afronding van de GR te komen.
laag | |||||
15-12-2016 | |||||
Zaanstad | laag | ||||
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC. | |||||
Wethouder Munnikendam is lid van het DB en AB, plaatsvervanging door wethouder Straat. | |||||
50% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 36 | € 0 | ||||
€ 5 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
€ 4 | |||||
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC. De aanpassing van de gemeenschappelijke regeling AIJZ aan de nieuwe Wet Gemeenschappelijk Regelingen is in 2016 afgerond. |
laag | |||||
13-01-2016 | |||||
Haarlem | laag | ||||
Een voor belanghebbenden duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB). | |||||
De 8 leden van het AB hebben elk een stem, met dien verstande dat de leden van respectievelijk de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer en Zaanstad een tweevoudige stem hebben. Wethouder Munnikendam is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Straat. | |||||
16,6% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 236 | € 0 | ||||
€ 138 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
€ 0 | |||||
Op 28 maart 2017 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu besloten om de afhandeling van toekomstige planschade te beleggen bij het Rijk en niet meer bij het Schadeschap. Om dit mogelijk te maken zullen de komende tijd diverse praktische en formele stappen worden gezet. |
middel | |||||
4-4-2013 | |||||
Zaanstad | middel | ||||
Het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt. | |||||
Het DB bestaat uit de voorzitter en tenminste vier leden, aan te wijzen door het AB zijn midden. Het lid dat is benoemd door de gemeente Zaanstad heeft vier van de 28 stemmen in het algemeen bestuur. Besluitvorming in het AB over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vindt plaats op basis van een gewogen stemrecht, waarbij Zaanstad 4 van de 28 stemmen heeft. Besluitvorming in het AB over het overige beleid en uitvoering van het programma vindt plaats op basis van een gewogen stemrecht, waarbij Zaanstad 5 van de 40 stemmen heeft. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Verschuren
| |||||
12,5% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 4.299 | € 4.385 | € 0 | |||
€ 341 | € 167 | € 0 | |||
€ 485 - | € 86 | € 0 | |||
€ 198 | |||||
In de metropoolregio Amsterdam is sprake van verdere verstedelijking. Daarmee veranderen ook de vraag en de behoefte aan regionale recreatievoorzieningen. Het aanbod in de huidige recreatiegebieden verdient dus blijvende aandacht. Om de recreatiegebieden op termijn goed te laten functioneren, wordt de bestuurlijke organisatie tegen het licht gehouden. De provincie heeft het initiatief genomen voor een proces voor een bestuurlijke vernieuwing van de recreatieschappen. Aan dit proces nemen alle participanten deel. De andere actoren die een rol hebben bij het beheer van het landschap zijn er ook bij betrokken. | |||||
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Het Twiske heeft de afgelopen jaren stappen gemaakt om te komen tot een begrotingsevenwicht. Dit is in 2016 bereikt. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Zaanstad heeft voor onderdeel Twiske 16,7 % van de stemmen, voor onderdeel Waterland 8,3% van de stemmen. De GR zal in 2018 gewijzigd worden in verband met wettelijke verplichtingen, de fusie van enkele gemeenten in Waterland en de uittreding van de gemeente Alkmaar. Tot 2018 blijven de financiën van recreatieschap Twiske en recreatieschap Waterland gescheiden. De mogelijkheden tot uittreding uit de gemeenschappelijke regeling of beëindiging van de gemeenschappelijke zijn voor alle deelnemers beperkt. | |||||
Het streven om in 2018 de begroting in evenwicht te krijgen, is in 2016 gerealiseerd. Het onderdeel Twiske liet een positief saldo van € 92.000,- zien (voor geheel Twiske-Waterland: € 86.000,-). In dat jaar zijn ook alle werkzaamheden volgens de planning verlopen. Verder wordt gewerkt om de inverdieneffecten (evenementen, nieuwe recreatieve voorzieningen) verder te vergroten. Voor 2018 gaan we uit van een positief begrotingssaldo van € 213.107,- (Twiske en Waterland tezamen). Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. De bijdrage van Zaanstad in 2018 aan Twiske – Waterland bedraagt € 205.164,- | |||||
| |||||
|
middel | |||||
5 april 2007 | |||||
Uitgeest | middel | ||||
Het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
| |||||
AB bestaat uit 8 bestuursleden. Zaanstad mag één bestuurslid benoemen. AB beslist op basis van meerderheid van stemmen. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Verschuren. | |||||
12,5% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 1.412 | € 1.747
| € 0 | |||
€ 439 | € 188
| € 0 | |||
€ 151
| € 0 | ||||
€ 264 | |||||
In de metropoolregio Amsterdam is sprake van verdere verstedelijking. Daarmee verandert ook de vraag en behoefte aan regionale recreatievoorzieningen. Het aanbod in de huidige recreatiegebieden verdient dus blijvende aandacht. Om de recreatiegebieden op termijn goed te laten functioneren heeft de provincie het initiatief genomen voor een proces om te komen tot een bestuurlijke vernieuwing van de recreatieschappen. Aan dit proces nemen alle participanten deel. Ook de andere actoren die een rol hebben bij het beheer van het landschap worden erbij betrokken. | |||||
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Zaanstad heeft 12,5% van de stemmen. De mogelijkheden tot uittreding uit de gemeenschappelijke regeling of beëindiging van de gemeenschappelijke zijn beperkt. Naar verhouding betaalt gemeente Zaanstad een financiële bijdrage in de regeling (€ 301.960,-). | |||||
Het streven is om op termijn de begroting in evenwicht te krijgen, waarbij het achterstallig onderhoud is weggewerkt, reserveringen worden opgebouwd om op termijn de vervangingsinvesteringen te kunnen doen en ondernemers een bijdrage leveren aan het recreatief aanbod van het gebied en de inkomsten van het schap. Voor de uitvoering van dit beleid is in 2016 het ontwikkelingskader vastgesteld ‘naar een duurzame instandhouding van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer’. De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan inkomstenwerving en het goedkoper en anders beheren en het afstoten van beheertaken. Dit is onderdeel van het beleid om het tekort voor de vervangingsinvesteringen op de langere termijn (jaarlijks ruim € 250.000,-) op te vangen. Het relatief snel realiseren van inkomsten is lastig. Dat is gebleken bij de gewenste ontwikkeling van Erfgoedpark De Hoop. Bovendien zijn de ontwikkelingsmogelijkheden in het RAUM beperkt door de hoge natuurwaarden in het gebied. In 2017 is de bijdrage voor alle deelnemers met 2,5% extra verhoogd, naast de jaarlijkse inflatiecorrectie. In 2018 wordt een positief resultaat begroot van € 70.346,-. Het structurele tekort in de begroting voor de vervangingsinvesteringen blijft, maar een kentering wordt in gang gezet. Het berekend weerstandsvermogen is voldoende. | |||||
| |||||
|
hoog | |||||
01-09-2016 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Bevorderen en uitvoeren van de collectieve preventie en andere activiteiten in het kader van de gezondheidszorg. | |||||
Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Olthof is lid van het DB en AB, plaatsvervanging door wethouder Visscher-Noordzij. | |||||
12% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 1.989 | € 1.401 | € 0 | |||
€ 3.033 | € 2.917 | € 0 | |||
- € 167 | € 0 | ||||
€ 4.800 | |||||
De GGD heeft in 2016 een organisatievisie opgesteld die in 2017 verder vorm heeft gekregen. De organisatie is platter geworden, leidinggevenden zijn via interne sollicitaties opnieuw geselecteerd en integraal verantwoordelijk geworden voor hun onderdeel. Dit alles mede omdat de GGD een organisatie wil zijn die kan meebewegen in de ontwikkelingen in het sociale domein en meerwaarde heeft voor de deelnemende gemeenten.
Voor het boekjaar 2018 worden afspraken gemaakt over de governance van de contracttaken, dus opdrachten die voor gemeenten worden uitgevoerd in het kader van een overeenkomst in plaats van via de GR. Doel van deze afspraken is te borgen dat overeenkomsten rechtmatig worden aangegaan en financiële risico’s die samenhangen met contracttaken buiten de financiële afhandeling van de GR blijven.
Na de verkiezingen in maart 2018 zal een nieuw AB aantreden en Zaanstad zal dan weer voor twee jaar het voorzitterschap van de GR invullen. Ambtenaren van zowel GGD als van de gemeenten werken het nieuwe bestuur in. Dit geldt ook voor de nieuw gekozen gemeenteraden.
De GGD is in 2017 op zoek gegaan naar een nieuwe sectormanager Bedrijfsvoering/controller die de vraag van het management naar integrale stuurinformatie op korte termijn kan invullen. Ter overbrugging is vanaf juni 2017 een interim controller aangesteld. | |||||
Gemeenten zijn verplicht om een GGD in stand te houden voor de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Het risicoprofiel van de GGD is hoog: de financiële bijdrage in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) is groot (ruim € 4,8 mln. in 2016), terwijl de gemeente Zaanstad, in verhouding tot deze financiële bijdrage, maar beperkte invloed heeft in het AB. Iedere gemeente heeft één stem. Dit betekent voor Zaanstad een stemverhouding van 12% en een financiële bijdrage van 47% in het gemeenschappelijke deel. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn eveneens groot: de activiteiten van de GGD betreffen de gezondheid van de inwoners. Een probleem op het gebied van volksgezondheid haalt direct de pers en heeft zijn weerslag op de politiek. Naast de wettelijk verplichte taken van de GGD, heeft de gemeente Zaanstad ook andere uitvoeringstaken belegd bij de GGD. Vooral door de decentralisaties in het sociale domein heeft een herijking van taken van de GGD plaatsgevonden, wat vorm kreeg in de visie ‘In Beweging’, die in 2016 met de raden is besproken en is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GGD. De overeenkomsten die Zaanstad met de GGD heeft afgesloten voor extra taken buiten de GR, zoals de uitvoering van twee Jeugdteams, opvoedondersteuning, het programma Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), Straathoekwerk en Veilig Thuis, vertegenwoordigen een jaarlijkse investering van € 7,7 mln. Hierna worden de recente ontwikkelingen geschetst en de hieruit afgeleide risico’s in beeld gebracht. | |||||
De GGD presteert al jaren conform de opgestelde begrotingen en de verwachting is dat dit ook in 2018 het geval zal zijn. Tweemaal per jaar worden aan gemeenten voorschotten in rekening gebracht voor de GR. Deze gelden zetten we tijdelijk weg op de rekening van het Ministerie van Financiën en besteden we geleidelijk aan de uitvoering van de wettelijke taken.
In alle contracten die de GGD met gemeenten heeft afgesloten, zijn betalingsafspraken gemaakt. Deze variëren per contract. | |||||
| |||||
|
middel | |||||
7 maart 2017 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
De Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam. | |||||
Wethouder Verschuren is lid van het AB/DB | |||||
11,3% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 9.521 | € 5.205
| € 0 | |||
€ 3.428 | € 12.161 | € 0 | |||
€ 1.549 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
De Vervoerregio houdt zich bezig met Verkeer & Vervoertaken. Dit wordt geheel bekostigd uit de middelen van de Brede Doeltuitkering van het Rijk hiervoor. Bij de ontwikkeling richting Vervoerregio hoort ook dat men zich verder professionaliseert op Verkeer en Vervoertaken en mogelijk een grotere rol gaat spelen in de uitvoering. Ook gaat de organisatie uitvoering geven aan actief treasurybeleid om Rijks-bezuinigingen het hoofd te bieden. De Vervoerregio zal mede in dat kader in de toekomst vaste activa in bezit krijgen. De besturing van de Vervoerregio verandert. De regioraad wordt kleiner, zo is het advies vanuit Zaanstad. En het DB wordt kleiner, 3 personen zo is het advies vanuit Zaanstad. Punt van aandacht is de betrokkenheid van Zaanstad bij het DB.
| |||||
Risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Amsterdam is gemiddeld. Financieel gaat er veel geld om in deze regeling, met rijksbijdragen Verkeer en Vervoer van enkele honderden miljoenen euro’s. Gemeente Zaanstad heeft 11% van de stemmen in het Algemeen Bestuur (Regioraad). Raadsleden en wethouder participeren in het Algemeen Bestuur, wethouder in Dagelijks Bestuur.
| |||||
De jaarrekening 2016 laat een positief resultaat zien. De Regioraad heeft besloten dit resultaat toe te voegen aan de algemene reserves van de Vervoerregio. Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de Begroting 2018 en verder. | |||||
| |||||
|
middel | |||||
18-03-1994 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
Het Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg. | |||||
Zaanstad heeft 2 van de 13 bestuurszetels in het AB en 1 van de 5 bestuurszetels in het DB. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB en DB, wethouder Straat is lid van het AB. | |||||
15% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0
| € 0 | ||||
€ 0 | |||||
In 2017 is de bestaande gemeenschappelijke regeling CNB geactualiseerd en op onderdelen verduidelijkt. In 2018 zal op basis van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling een dienstverleningsovereenkomst tussen CNB en Zaanstad worden aangegaan en zal een voorstel tot wijziging van de Regionale Havenverordening (waaronder een paragraaf over LNG) aan de gemeente worden voorgelegd. | |||||
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer is gemiddeld. Financieel draagt de gemeente Zaanstad niets bij in de gemeenschappelijke regeling, het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur. | |||||
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB. | |||||
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen. | |||||
Vanuit de verbonden partij zelf Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces. Beheersmaatregelen lopen uiteen van
Vanuit gemeente Zaanstad
|
hoog | |||||
26 januari 2017 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Door intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan: a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises; b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald; c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing; e. het instellen en in stand houden van een brandweer; f. het instellen en in stand houden van een GHOR; g. het voorzien in de meldkamerfunctie; h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel; i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken. | |||||
Burgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Munnikendam. | |||||
12,8% (iedere gemeente één stem in het AB) | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 1.998 | € 1.987 | € 0 | |||
€ 32.044 | € 30.641 | € 0 | |||
€ 807
| € 0 | ||||
€ 11.551 | |||||
De speerpunten uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2013-2016 ‘Samen voor veilig’ waren ook nog van toepassing in 2017, te weten: 1. Kwaliteit van de kerntaken 2. Samenwerking met de (crisis)partners 3. De verantwoordelijke burger
Het jaar 2017 stond in het teken van de implementatie van het dekkingsplan. Dit plan beschrijft de inrichting van de brandweerorganisatie op regionale schaal. Naast de inhoudelijke focus is in 2017 tijd en aandacht besteed aan de doorontwikkeling van de organisatie. In een aantal bijeenkomsten met externen en bijeenkomsten met alle beroepsmedewerkers wordt nagedacht en gesproken over de impact van het beleidsplan voor de organisatie. In de uitwerking worden ook resultaten van het vorig jaar gehouden medewerkersonderzoek en de nadere financiële analyses die worden uitgevoerd naar aanleiding van de benchmark meegenomen.
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer.
Begin 2017 is door het veiligheidsbestuur van de VrZW het beleidsplan 2017-2020 vastgesteld. In dit beleidsplan zijn de volgende strategische uitgangspunten richtinggevend: veiligheid is van ons allemaal, de veiligheidsregio als netwerkorganisatie en het slagvaardig organiseren van de uitvoeringsorganisatie.
Tevens vindt de komende jaren een omslag plaats van het voorkomen van onveiligheid naar het bevorderen van veiligheid als een gezamenlijke opgave van de overheid en de burgers.
Huisvestingsvisie Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW. Deze termijn is inmiddels verstreken. Eind 2017 komt de VrZW met een (generieke) huisvestingsvisie en vindt vervolgens op basis van deze visie definitieve besluitvorming plaats over eigendom huisvesting.
Meldkamer Medio 2018 worden de meldkamers van de Veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord, Zaanstreek-Waterland en de meldkamer van de Koninklijke Marechaussee (KMar) op Schiphol in Haarlem samengevoegd. Op 13 februari hebben de Algemeen Besturen van de veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland tijdens een gezamenlijke bijeenkomst besloten tot instelling van de Meldkamer Noord-Holland. De Meldkamer Noord-Holland wordt onderdeel van de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO). Veiligheidsregio Kennemerland heeft een aannemer inmiddels opdracht verstrekt tot verbouwing van de meldkamer in Haarlem tot de nieuwe locatie voor deze Meldkamer. Het doel is dat de nieuwe meldkamer per 1 juli 2018 operationeel is en dan onder beheer van de drie veiligheidsregio’s komt. De ruimte van de huidige meldkamer van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland komt dan leeg te staan. De financiële effecten hiervan worden in 2017 in kaart gebracht.
In 2020 zal vervolgens de Nationale Politie in 2020 het beheer van alle meldkamers in Nederland op zich nemen. Het risico is niet helemaal uit te sluiten dat er een vertraging in het project optreedt. Dit kan bijvoorbeeld doordat de landelijke ICT-omgeving niet tijdig gereed is. In dat geval worden de financiële effecten hiervan afgedekt door het ministerie van Veiligheid & Justitie.
| |||||
De bijdrage van de gemeente Zaanstad aan de verbonden partij VrZW is voor 2018 begroot op 11,4 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2018 bedraagt 31,8 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem. De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd.
| |||||
Zie bovenstaande cijfers. | |||||
| |||||
|
laag | |||||
20 augustus 2015 | |||||
Amsterdam | laag | ||||
Deze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | |||||
De rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling. | |||||
nvt | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 509 | € 479 | € 0 | |||
€ 1.468 | € 1.484 | € 0 | |||
€ 3 | € 107 | € 0 | |||
€ 182 | |||||
Zie voor ontwikkelingen het jaarverslag 2016. |
hoog | |||||
17 december 2015 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
De regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999
| |||||
Wethouder Munnikendam is lid van het Dagelijks- en Algemeen Bestuur, inclusief vice-voorzitterschap. Plaatsvervanging door wethouder Straat
| |||||
8% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 3.391 | € 4.985 | € 0 | |||
€ 630 | € 420 | € 0 | |||
€ 1.700 | € 0 | ||||
€ 2.079 | |||||
Na de opbouw van de organisatie en het plaatsen van medewerkers in de afgelopen recente jaren was de officiële start van de ODNZKG op 6 februari 2014. De hoofdkoers betreft het behalen van vijf ambities zoals vastgesteld door het algemeen bestuur in de kaderbrief 2015-2020. Deze eerste twee ambities betreffen financiële-, procesmatige transparantie en sturing en accountmanagement. Met deze eerste ambities om de basis op orde te krijgen is een reeds een begin gemaakt. Vanaf 2015 is meer de nadruk gelegd op overige ambities professionele kwaliteit en gezag, landelijke speler en expertisecentrum en risico en informatie gestuurd werken. Per gemeente wordt jaarlijks de dienstverleningsovereenkomst (DVO) geactualiseerd. Per gemeente worden afspraken gemaakt over de wettelijke taken en maatwerktaken.
Project Prestatiegerichte financiering In 2016 is de lumpsum periode afgesloten. In het afgelopen jaar is in opdracht van het bestuur OD NZKG en samen met de opdrachtgevers een nieuwe financieringsmethode ontwikkeld die door het AB op 14 december 2016 is vastgesteld. De financiële effecten voor de deelnemers zijn in de voorgestelde gewijzigde MJB 2017 op 7 december 2016 aan de deelnemers voor zienswijze voorgelegd. De gemeenteraad van Zaanstad heeft in de raad van 7 februari 2017 hier een positieve zienswijze op gegeven. Onderdeel van de invoering van PGF is dat de komende twee jaar de OD, samen met de eigenaren en opdrachtgevers, deze methode in de praktijk verder gaat ontwikkelen en de kengetallen verder gaat beproeven. Voortaan zal met de Uitvoeringsovereenkomsten (UVO) gewerkt worden. 2017 is het eerste jaar waarin voor alle opdrachtgevers middels een UVO wordt gewerkt. In de nadere uitwerking van PGF wordt ingezet op pakketten en een uniform uitvoeringsniveau gebaseerd op kengetallen.
Omgevingswet De komst van de Omgevingswet betekent ook voor de ODNZKG een verandering in werkwijze. Samen met de partners oriënteert de ODNZKG zich op een veranderende rol en samenspel.
| |||||
Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,5 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 9% van de stemmen in het algemeen bestuur. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG afhankelijk van veranderende wet en regelgeving. Onder “ontwikkelingen Omgevingsdienst NZKG” wordt hier nader op ingegaan. | |||||
De nieuwe PGF-methodiek leidt tot een extra bijdrage van € 4,5 ton structureel per jaar voor Zaanstad vanaf 2017. In 2017 wordt echter een ingroeimodel toegepast. De bijdrage van Zaanstad aan de OD bedraagt vanaf 2018 hiermee ruim € 2,5 mln. op jaarbasis. De grootte van dit effect is momenteel verwerkt in de kadernota 2018 van gemeente Zaanstad. Omdat Zaanstad in 2017 een eenmalige korting heeft ontvangen van € 2,5 ton in verband met het ingroeimodel, is het financieel effect in 2017 rond de € 2 ton. De component voor het ‘Plan van Aanpak SER akkoord’ wordt in 2017 betaald uit de Zaanse Energie Agenda. Het restant tekort is gemeld en verwerkt in de BURAP 2017. | |||||
De belangrijkste risico’s zijn:
| |||||
Om risico’s op te kunnen vangen, heeft de OD een risicobuffer in het leven geroepen. Op 24 juni 2015 heeft het AB besloten dat voorlopig voor een startende organisatie een norm voor de ratio weerstandsvermogen van ruim voldoende (1,5 – 2) akkoord is. Vanaf 2017 zal deze norm worden herzien. De OD NZKG is inmiddels beland in een fase van doorontwikkeling. Een fase waarin de risico’s beter in beeld en steeds meer beheersbaar zijn. Daarom is het voorstel om de norm voor de ratio weerstandsvermogen bij te stellen van ruim voldoende naar voldoende (1 – 1,5).
Er zijn veel overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Op dit moment kent de gemeente Zaanstad de volgende afstemmingsoverleggen:
|
middel | |||||
7 februari 2017 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
Deze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | |||||
De gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden. | |||||
nvt | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 93 | € 123 | € 0 | |||
€ 261 | € 246 | € 0 | |||
€ 79 | € 0 | ||||
€ 43 | |||||
De Gemeenschappelijke Regeling Ombudsman Metropool Amsterdam is gewijzigd. Hiermee is een regeling opgesteld waarmee de ombudsman sneller kan inspelen op nieuwe situaties en is het mogelijk geworden om flexibeler en minder administratief ingrijpend om te gaan met bijvoorbeeld de aansluiting van gemeenten uit de regio. Het aantal klachten dat in 2016 over Zaanstad is ingediend is, na een daling in 2015, afgelopen jaar weer gestegen. Een duidelijke oorzaak valt, nu de toename over de hele linie speelt, niet te noemen. Wel is duidelijk dat het aantal klachten over de sociale wijkteams wat is toegenomen. Dat is niet gek, nu de sociale wijkteams in Zaanstad een grote rol en veel ruimte hebben gekregen en veel zaken zelfstandig beslissen en uitvoeren. (bron jaarbeschouwing 2016 Ombudsman Metropool, mei 2017) | |||||
Er is geen sprake van een bestuur. De commissie van de raadsorganen van de gemeente Amsterdam is het eerste aanspreekpunt voor de ombudsman voor aangelegenheden die het bureau treffen, Amsterdam heeft mandaat. Het betreft een wettelijke taak voor een kwetsbare groep. De afhandeling van klachten kan politiek gevoelig zijn. | |||||
De totale kosten van het bureau van de ombudsman bedroegen in 2016 €2.250.296. Hier tegenover zijn de totale inkomsten van het bureau van de ombudsman in 2016 € 2.195.644. Dit resulteert in een jaarresultaat voor bestemming van € 54.652 negatief. Bij de rekening 2015 is besloten dat de verhuiskosten uit de algemene middelen gedekt kunnen worden. Na dekking van de verhuiskosten uit de algemene middelen is het jaarresultaat na bestemming € 78.524 positief (bron jaarrekening ombudsman 2016) | |||||
| |||||
|
middel | |||||
21 januari 2016 | |||||
Zaandam | middel | ||||
Gezamenlijke inkoop en beleidsvoorbereiding en -uitvoering. | |||||
Deze lichte vorm van publieke samenwerking kent geen bestuur. | |||||
n.v.t. | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
De RZM, een lichte variant van een gemeenschappelijke regeling, betreft de afspraak tot samenwerking op twee onderdelen van de drie decentralisaties (Jeugdhulp en Wmo) met de 7 andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland en Wormerland). Om deze samenwerking in de praktijk te realiseren, heeft de gemeente Zaanstad vanaf 2014 met de regiogemeenten een Dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst “Regionale Inkoop Sociale Domein” (hierna: DVO) afgesloten. De huidige DVO is geldig voor de periode 2016 tot en met 2018. De regiogemeenten hebben een mandaat/volmacht verleend aan de gemeente Zaanstad om namens hen de inkoop te organiseren, overeenkomsten aan te gaan en het contractmanagement uit te voeren. Voor de Wmo voert Zaanstad het contractmanagement uit van de Basis- en Deelovereenkomsten op basis van de gevolgde Bestuurlijke aanbesteding. In 2015 is de samenwerking geëvalueerd. De gemeenten Purmerend en Beemster hebben toen besloten om ten aanzien van de Wmo vanaf 1 januari 2016 zelf hun inkoop- en contractmanagement te organiseren. De gemeente Edam-Volendam (waar gemeente Zeevang vanaf 1 januari 2016 in is opgegaan) doet met ingang van 1 juli 2016 zelf het inkoop- en contractmanagement t.a.v. de Wmo. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de huidige DVO. De uitgetreden gemeenten willen de zorg dichter op hun inwoners organiseren. Voor de Jeugd regelt Zaanstad de inkoop en het contractmanagement van de Regionale raamovereenkomsten die de regio Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland met zorgaanbieders heeft afgesloten. | |||||
Deze gemeenschappelijke regeling, een Regeling Zonder Meer (RZM), is een lichte regeling, die tot stand komt door een overeenkomst tussen de deelnemende gemeenten. De regeling is een samenwerkingsverband dat geen grote risico’s kent. Omdat onder deze regeling een dienstverleningsovereenkomst, mandaten, inkoopcontracten met zorgaanbieders liggen waar veel geld in omgaat, wordt deze regeling in het middelgroot risicoprofiel ingedeeld. Daarnaast gaan de decentralisaties gepaard met bezuinigingen. | |||||
Niet van toepassing. Regeling Zonder Meer is geen rechtspersoon. | |||||
Regeling Zonder Meer is een algemeen bestuurlijk kader. Concrete taken en bevoegdheden zijn opgenomen in de privaatrechtelijke overeenkomst (DVO) en in overeenkomsten die met zorgaanbieders zijn afgesloten. Daar kunnen risico’s uit voortvloeien, zoals:
| |||||
In samenwerking met het Nederlands Adviesbureau Risicomanagement is een traject Risicomanagement uitgevoerd, waarbij per contractpartner de (contractuele) risico’s en beheersmaatregelen in beeld zijn gebracht. De aansprakelijkheid van Zaanstad wanneer wij de DVO niet deugdelijk uitvoeren, is beperkt tot het bedrag dat voor de dienstverlening is ontvangen van de omliggende gemeenten, te weten 40% van de totale kosten (totale kosten voor 2016 € 720.000). DVO-partijen hebben regelmatig contact met elkaar. Zodoende ontvangt Zaanstad regelmatig feedback op haar optreden als regionale inkoop- en contractmanager. Ook reguliere gesprekken met zorgaanbieders over de voortgang en kwaliteit van dienstverlening beperken het risico op een onverwachte beëindiging van overeenkomsten en schadeclaims die daaruit kunnen ontstaan. |
hoog | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Alkmaar | hoog | ||||
De Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
| |||||
De commissaris werd benoemd door AIJZ. Door statutenwijziging benoemen AIJZ en CAW (West-Friese gemeenten) de commissaris gezamenlijk. AIJZ beheert de aandelen van de HVC. Gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het - via het bestuur van het AIJZ - adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC. | |||||
9,07% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 81.849 | € 89.440 | € 12 | |||
€ 873.281 | € 860.491 | € 54.500 | |||
€ 7.575
| € 0 | ||||
€ 0 | |||||
Nieuwe aangepaste financiële structuur In de AVA van december 2015 is besloten tot een nieuwe financiële structuur waarbij de HVC in 2024 zelfstandig leningen kan aantrekken. Leningen die zijn gebaseerd op artikel 9 van de ballotageovereenkomst worden afgebouwd. Dit betreft dus gegarandeerde leningen waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn. De zogenaamde artikel 7 (oftewel de niet- gegarandeerde leningen) zullen volledig afgelost zijn in 2024. Daarnaast is het van belang dat HVC eigen vermogen opbouwt. Gestreefd wordt naar € 100-110 miljoen in 2024. Komende jaren is er geen uitkering van dividend en wordt er bezuinigd. Daarnaast zijn er twee nieuwe innovatieve installaties gerealiseerd. Ten eerste de zogenaamde bodemaswasinstallatie ten behoeve van het schoonmaken van de assen die overblijven na het verbranden van restafval (bodemassen). Ook is er in 2016 begonnen met de bouw van een voorscheidingsinstallatie om uit restafval meer grondstoffen te scheiden. Naar verwachting wordt de installatie het tweede kwartaal van 2017 in gebruik genomen.
In het najaar van 2017 bespreekt de Raad de visie HVC. Daarmee zullen de financiële verhouding, doelstellingen en verwachtingen ten aanzien van HVC scherper zijn.
Gemeenschappelijke regeling AIJZ De gemeenschappelijk regeling AIJZ is in 2016 aangepast aan de nieuwe Wet Gemeenschappelijke regelingen (WGR). | |||||
Het risicoprofiel van de HVC is hoog. Dit wordt veroorzaakt door grote financiële belangen in de HVC van Gemeente Zaanstad via de gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) en onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs. Daarnaast participeert HVC in diverse consortia, waaronder het Windmolenpark. De publieke en maatschappelijke betrokkenheid bij HVC is hoog, afvalverwerking raakt de burger. Naar verwachting worden de risico’s de komende tijd kleiner. Onder “ontwikkelingen HVC” wordt hier nader op ingegaan. | |||||
Na twee jaar van opeenvolgende hogere winst (2014, 2015) schrijft HVC in 2016 opnieuw winst. Het succesvolle project Gemini draagt voor een deel bij aan dit goede bedrijfsresultaat. Het netto resultaat over 2016 bedroeg afgerond € 7,6 miljoen. | |||||
De risico’s die kunnen worden onderkend zijn de lagere verwerkingstarieven op afval door landelijke overcapaciteit en structureel lagere energie-inkomsten als gevolg van lagere prijzen op de elektriciteitsmarkt. Daarnaast wordt als gevolg van de groeiende nadruk op scheiden van afval minder te verbranden afval aangeboden. Afval van niet-aandeelhouders (b.v. uit Engeland en Italië) wordt in concurrentie verworven. Het risico dat de garantstelling aan AIJZ wordt aangesproken (R470) is opgenomen in het gemeente brede risicomanagement en het weerstandsvermogen van de gemeente Zaanstad
In 2015 zijn de type 2 activiteiten uitgebreid met een innovatief geothermieproject. Deze activiteiten zijn ondergebracht in een aparte dochteronderneming van de HVC die hiervoor wordt opgericht. Hiervoor is een statutenwijziging doorgevoerd en is een aparte ballotageovereenkomst opgesteld. Hiermee wordt vastgelegd dat aandeelhouders die niet deelnemen in deze activiteiten, waaronder de gemeente Zaanstad, niet de risico’s dragen, maar ook niet zullen meedelen in de winst. Ook al worden deze type 2 activiteiten ondergebracht in een dochteronderneming; door de consolidatieplicht komen de uiteindelijke verliezen en winsten voor de moedermaatschappij HVC N.V. Dit is dus een risico. Het is op dit moment lastig in te schatten hoe groot dat risico precies is, maar wordt beperkt ingeschat.
| |||||
|
hoog | |||||
Besloten Vennootschap | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Het doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden
| |||||
Gemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad
| |||||
100% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 16.354 | € 50 | ||||
€ 25.337 | € 0 | ||||
€ 1.738 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
De verkoop van alle 105 BKZ garantiewoningen woningen is in 2015 afgerond. De portefeuille van BKZ instap omvat ca. 85 contracten. De portefeuille van BKZ traditioneel omvat nu nog ca. 280 contracten. Inmiddels wordt de BKZ erfpachtvariant ingezet in de laatste fase van de Spoorstrip. (alle woningen zijn reeds verkocht) De portefeuille van BKZ erfpacht omvat nu ca. 184 contracten. Na verkoop van de garantiewoningen (en de spoorstrip) komt BKZ nu meer in een beheersfase terecht, waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches) van de koper naar de gemeente. Op dit moment wordt verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan zullen eventuele voorstellen voor nieuwe activiteiten ter besluitvorming worden voorgelegd. Er is in 2016 gewerkt aan een verbeterde governance structuur van BKZ, waarbij elke activiteit in een aparte BV zal worden ondergebracht. De provincie Noord-Holland heeft ingestemd met de nieuwe governance. Deze nieuwe governance structuur wordt per 1 januari 2018 ingevoerd. Dit is 1 jaar vertraagd doordat de afspraken met de fiscus niet op tijd konden worden gemaakt. BKZ heeft het model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad ontwikkeld. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. Het model en de start met een pilot van 2 blokken van 6 woningen zijn ter vaststelling aan het college aangeboden. De start van de pilot is voor het 4e kwartaal 2017 gepland. | |||||
Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad tot een maximumbedrag van 31 miljoen euro en ter financiering van de Afzetgarantieregeling, is het financieel belang groot te noemen. | |||||
De jaarrekeningen 2016 zijn nog niet beschikbaar. We verwachten dat de cijfers uit de jaarrekening BKZ 2016 geen noemenswaardige impact heeft op het risicoprofiel. | |||||
| |||||
|
hoog | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Amsterdam | hoog | ||||
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied. | |||||
Wethouder Straat vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Munnikendam. | |||||
33,3% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 4.346 - | € 6.808 | € 500 | |||
€ 96.824 | € 72.758 | € 3.000/€ 35.000 | |||
€ 5.140
| € 0 | ||||
€ 0 | |||||
Zaanstad is aandeelhouder in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON). Eén van de belangrijkste projecten van de RON is het project HoogTij. Bij de geprognosticeerde gronduitgifte voor het project HoogTij is in de afgelopen jaren uitgegaan van spoedige uitgifte van natte terreinen. In 2016 kocht Zaanstad 10 ha van het natte gedeelte van Ontwikkelingsbedrijf Haventerrein Westzaan BV (OHW). Deze gronden zijn vervolgens in erfpacht uitgegeven aan het Havenbedrijf Amsterdam. Het Havenbedrijf gaat deze in ondererfpacht geven aan de eindgebruikers. Voordat een bedrijf zich hier kan vestigen, moet het terrein op hoogte worden gebracht en de dijk verlegd. De OHW rond deze werkzaamheden in 2017 af. Vervolgens kan het Havenbedrijf starten met de werkzaamheden voor het realiseren van een kade. De projecten HoogTij, Bruynzeel, PolanenPark en Houtcentrum zijn bestuurlijk, beleidsmatig en financieel van belang en worden afgemaakt. De verkoop van de grond op het Bruynzeelterrein zal in 2017 plaats vinden. Binnen HoogTij is duidelijk zichtbaar dat de markt zich herstelt. Het aantal leads is beduidend hoger dan afgelopen jaren en dit heeft in 2017 al geresulteerd in een aantal verkopen. | |||||
Het risicoprofiel van de RON is hoog. Naast de grote financiële belangen ligt in de uiteindelijke realisatie van bedrijvenpark HoogTij ook een groot maatschappelijk en ruimtelijk-economisch belang. | |||||
Op 22 september 2015 vond besluitvorming plaats over de doorstart van Hoogtij en de daaraan gekoppelde financiering, met daarbij een meer dan sluitende businesscase. Daarna heeft Zaanstad de eerder getroffen verliesvoorziening 'NZKG' laten vrijvallen in haar gemeentelijke jaarrekening 2015. De resultaten van de jaarrekening 2014 en 2015 zijn in deze vrijval van de gemeentelijke voorziening verwerkt. Naar aanleiding van dit besluit zijn er geen andere financiële gevolgen. De jaarrekening 2016 gaf hiertoe ook geen reden. | |||||
| |||||
|
laag | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Zaandam | laag | ||||
Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland (Houdstermaatschappij EZW) heeft als doel het houden van de aandelen Nuon Energie Noord West NV (Nuon ENW NV) en Alliander NV. | |||||
Wethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Straat. | |||||
54,2% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 30.165 | 30.420 | € 4 | |||
€ 1.510 | 1.571 | € 0 | |||
1.012 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
De Houderstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland zal naar verwachting in 2017 nog worden opgeheven.
|
middel | |||||
Naamloze vennootschap | 1914 | ||||
Den Haag | middel | ||||
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. | |||||
Wethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Straat. Zaanstad is niet vertegenwoordigd in de RvC. | |||||
0,07% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 4.163.000 | € 4.486.000 | € 944 | |||
€ 145.348.000 | € 149.514.000 | € 0 | |||
€ 226.000 | € 369.000 | € 0 | |||
€ 0 | |||||
BNG Bank kijkt tevreden terug op het jaar 2016. De nettowinst is in 2016 fors gestegen naar € 369 mln. De bank heeft haar in 2015 aangescherpte strategie verder ingevuld door zich met nieuwe producten zoals de Energietransitie Financieringsfaciliteit nog sterker te richten op de klant en op verduurzaming van haar balans. Zie voor verdere toelichting het uitgebreide persbericht van BNG
| |||||
Gemeente Zaanstad heeft beperkt zeggenschap 416.268 aandelen op 55.690.720, 0,07% | |||||
Zie ontwikkelingen en jaarcijfers. | |||||
| |||||
|
middel | |||||
Stichting | |||||
IJmuiden | middel | ||||
Het op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex. | |||||
Wethouder Straat is lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Munnikendam. | |||||
17% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 319 | € 239 | € 0 | |||
€ 751 | € 498 | € 0 | |||
€ 52 - | € 0 | ||||
€ 29 | |||||
De visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. De uitwerking van de wijziging geluidscontouren zal in de uitwerking voor Zaanstad ook in 2016 en 2017 veel aandacht vragen. Eind mei is het Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2017 Noordzeekanaalgebied 2017 aangeboden aan Zaanstad. Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. Hoe intensief wordt de ruimte langs het Noordzeekanaal gebruikt en hoe ontwikkelt de ruimte-intensivering zich in de tijd? De Monitor Ruimte Intensivering (RI) beantwoordt deze vragen en wordt gebruikt bij de discussie over een eventuele uitbreiding van de NZKG-havens (in Houtrakpolder). De basis voor de Monitor is de Kadernotitie Ruimte Intensivering, waarin de criteria staan die de intensivering toetsen. Het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied heeft deze notitie vastgesteld. De monitor RI is een belangrijk middel om de doelstellingen van de Visie NZKG 2040 te kunnen realiseren en met de vaststelling van de basis hiervoor, de Kadernotitie, gaat een uniek ruimtelijk project in Nederland van start. Daarnaast wordt nu gewerkt aan een leefbaarheidsanalyse en aan de analyse van projecten voor de duurzame havenontwikkeling. In opdracht van het Bestuursplatform NZKG is een onderzoek gehouden met het doel inzicht te krijgen in hoe verschillende groepen gebruikers de leefbaarheid in het Noordzeekanaalgebied ervaren. Hierover is in mei een rapport beschikbaar gekomen 'Leefbaarheid in het Noordzeekanaalgebied- de beleving volgens de gebruikers (meting 2016)'.
| |||||
Het risicoprofiel van stichting Masterplan NZKG is gemiddeld. De financiële bijdrage vanuit Zaanstad is laag: € 29.400. De publieke betrokkenheid is relatief hoog. Als gevolg van groei van de zeehaven nemen de economische activiteiten toe en daardoor ook de werkgelegenheid. In samenhang daarmee is een nieuwe geluidscontour opgesteld voor de industrieterreinen Westpoort en HoogTij en heeft Zaanstad bestuurlijk afspraken gemaakt om overlast voor Zaanstad zo veel mogelijk te beperken. De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam hebben deze afspraken inmiddels schriftelijk bevestigd. Het uitwerken van het isolatieproject is van start gegaan. Er is intensief contact met het Havenbedrijf Amsterdam om in beeld te houden hoe zij vorderen met het terugdringen van de overlast. Concrete aanwijzingen dat het gaat lukken zijn er nog niet. Gemeente Zaanstad heeft 1 van de 6 stemmen in het bestuur (17%). | |||||
Het Stichtingbestuur heeft de jaarrekening 2016 in april 2017 vastgesteld. Er wordt ingeteerd (€ 51.717) op de relatief hoge reserve van de Stichting (€ 238.617 per 31 december 2016). | |||||
| |||||
|
laag | |||||
Vereniging | |||||
Zaandam | laag | ||||
Bevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij. | |||||
Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris. | |||||
0% | |||||
2015 | 2016 | ||||
€ 0 | |||||
€ 72 | € 105 | € 0 | |||
€ 0 | € 0 | ||||
€ 64 | |||||
De vereniging voert de met het college gemaakte afspraken over de kwaliteit van parkmanagement op het bedrijventerrein Hoogtij uit. De gemeente draagt als grondeigenaar bij ten behoeve van de ontwikkeling van de vereniging. |